|
Kasa fiskalna
NANO E
Pomoc |
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA 1. Kiedy mogę liczyć na zwrot części kwoty na zakup kasy? Jeżeli rozpoczynasz ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej , masz prawo do odliczenia od podatku VAT 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł. Odliczenie 90% ceny netto obowiązuje jedynie przy pierwszym zakupie kas. Warunki odliczenia: • złożenie przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed terminem (najpóźniej jeden dzień przed) rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu (adresie) ich użytkowania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania, • rozpoczęcie ewidencjonowania w terminie (czyli pierwsze 1/5 kas w dniu utraty zwolnienia, kolejne co miesiąc), • kasy/drukarki fiskalne spełniające odpowiednie warunki i kryteria techniczne, • przedłożyć w US dowód zapłaty całej należności za kasę/drukarkę fiskalną, której odliczenie dotyczy. Odliczenie 90% ceny netto kasy jest dokonywane następująco: • odliczenie od całości różnicy podatku należnego z naliczonym (kwota do zapłaty z deklaracji VAT); • a jeżeli podatek do zapłaty nie wystąpił - podatnik otrzyma zwrot w gotówce, ale nie więcej w jednym okresie rozliczeniowym, niż: o 25% przysługującego podatnikowi odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem (za wszystkie kasy instalowane po utracie zwolnienia) - gdy rozlicza się miesięcznie; o 50% tej kwoty- gdy rozlicza się kwartalnie.Jeżeli dokonujesz wyłącznie czynności zwolnionych z podatku, możesz otrzymać zwrot zamiast odliczenia. Warunki takie jak powyżej. Zwrot następuje na Twój wniosek złożony do US. 2. Kiedy i czy wogóle muszę zwracać kwotę zwrotu ? Jeżeli w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej: • zaprzestałeś działalności, • otwarto wobec Twojej firmy postępowanie likwidacyjne, • ogłoszono upadłość Twojej firmy, • sprzedałeś przedsiębiorstwo lub zakład (oddział), w którym zainstalowano kasę, • dokonałeś odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w §7 i 8 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych, • nie dokonujesz przeglądów kasy co 24 m-cy, • zaprzestałeś użytkowania kasy/drukarki fiskalnej, • naruszyłeś przepisy określone w rozporządzeniu w sprawie kas fiskalnych i warunków użytkowania kas fiskalnych, jesteś zobowiązany do zwrotu odliczonej lub zwróconej przez urząd kwoty. Obowiązek zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału (w zależności od okresu rozliczeniowego VAT), w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Zwrotu należy dokonać w następującym terminie: • w terminie złożenia deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po ww. dniu, albo • do końca następnego miesiąca po ww. dniu w przypadku podatników dokonujących wyłącznie czynności zwolnionych albo podatników zwolnionych podmiotowo. 3. Co zrobić , jeśli pomyłkowo sprzedam towar ze złą ceną ? Jeżeli sprzedaż na kasie jest już zakończona, tzn . potwierdzona klawiszem GOTÓWKA , paragon jest zamknięty nie możesz dokonać anulacji. Pozostaje Ci sporządzić PROTOKÓŁ BŁĘDNEJ SPRZEDAŻY, w którym opiszesz po krótce zaistniałą sytuację i dołączysz błędny paragon. Ponownie sprzedaj towar/usługę i wydaj paragon klientowi. Załóż ZESZYT KOREKT, w którym będziesz w przyszłości w przypadku ponownych pomyłek zamieszczać Protokoły. Pamiętaj, żeby w rozliczeniu miesięcznym uwzględnić wszystkie odnotowane Protokoły błędnej sprzedaży. 4. Jakie dokumenty wydaję klientowi , jeżeli wystawiam mu fakturę ? Wystawiając fakturę do paragonu fiskalnego odbierz od nabywcy paragon i połącz go (np. zepnij zszywaczem) z kopią faktury pozostającą w Twojej dokumentacji. Klient otrzymuje od Ciebie oryginał faktury. 5. Jak ewidencjonować sprzedaż , jeżeli kasa się zepsuła i jest w serwisie ? Gdy kasa nie działa, trzeba ewidencjonować obrót przy zastosowaniu kasy rezerwowej. Gdy takiej kasy nie ma, albo gdy również ona nie działa ? NIE MOŻESZ prowadzić sprzedaży . 6. Moja kasa wykonuje dużo róznych raportów. Jakie raporty muszę wykonywać zawsze? Jesteś zobligowany do wykonywania conajmniej dwóch raportów . Pamiętaj, żeby zrobić: • raport fiskalny dobowy - po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, • raport fiskalny miesięczny - po zakończeniu sprzedaży w danym miesiącu. Pozostałe raporty dają Ci obraz dokonywanych na Twojej kasie transakcji i nie są obowiązkowe. 7. Kiedy robić raport miesięczny ? Raport fiskalny miesięczny może być wykonany dopiero po ZAMKNIĘCIU miesiąca, tzn. najwcześniej następnego dnia po zakończeniu miesiąca, np. Raport miesięczny za LUTY wykonasz dopiero 1 MARCA. 8. Zlikwidowałem jeden punkt handlowy. Kasę przeniosłem do głównej siedziby firmy. Co zrobić z kasą? Jeżeli zmieniasz miejsce instalacji kasy, musisz o tym powiadomić US podajesz nowe miejsce instalacji i określasz, czy kasa będzie urządzeniem głównym, czy przechodzi do nowego miejsca jako rezerwowa. Powiadom również swój serwis , należy zmienić nagłówek wpisując nowe miejsce instalacji kasy. 9 . Co zrobić z kasą fiskalną jeśli zlikwidowałem firmę ? W przypadku likwidacji działalności gospodarczej, należy bezwzględnie dokonać odczytu z pamięci urządzenia fiskalnego w obecności urzędnika z właściwego Urzędu Skarbowego oraz uprawnionego serwisanta urządzenia. Tak więc likwidacja firmy, wiąże się bezpośrednio z likwidacją urządzenia fiskalnego ? US musi wykreślić je ze swojej ewidencji. Złóż w US pismo z prośbą o dokonanie odczytu z pamięci kasy fiskalnej pozostaw swój numer telefonu i czekaj na informację o terminie odczytu. PAMIĘTAJ, żeby powiadomić serwis, gdyż musi on przygotować wymagane wydruki z kasy. 10 . Co zrobić z kasą po odczycie pamięci fiskalnej ? Kasa po odczycie jest "zamknięta" i nie nadaje się do dalszej pracy. Możesz ją zatrzymać i przechowywać przez okres pięciu lat (np. Jeżeli myślisz o powtórnym uruchomieniu kasy po wymianie modułu fiskalnego,ale musisz sprawdzić, czy Twoje urządzenie ma aktualną homologacje MF) albo przekazać do serwisu/producenta, gdzie kasa zostanie po trzech miesiącach zezłomowana a jej pamięć fiskalna komisyjnie zniszczona. 11 . Skończyła mi się książka serwisowa lub ją zgubiłem. Co robić ? Powiadom o tym fakcie swój serwis. Otrzymasz nową książkę serwisową z adnotacją KONTYNUACJA lub DUPLIKAT. Masz obowiązek posiadać książkę serwisową, która jest zawsze w miejscu użytkowania kasy, dostępna na każde żądanie serwisu i przedstawicieli US. 12 . Czy mogę zmienić firmę serwisującą moją kasę ? Jeżeli z jakiś względów chcesz zmienić serwis, musisz wystąpić do Producenta urządzenia z wnioskiem o przekazanie serwisu podając powód Twojej decyzji i sugerując nowy serwis. |
|
Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.